Digitale bouwaanvraag

Sinds 23 mei 2016 kan de gemeente Meeuwen-Gruitrode digitale aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning en meldingen in behandeling nemen en digitaal afhandelen.

Vanaf dan kan je een dossier indienen via de website www.omgevingsloket.be of langsgaan bij de dienst ruimtelijke ordening van de gemeente. Natuurlijk blijft de mogelijkheid voor een papieren dossier ook bestaan.

Op www.omgevingsloket.be kan je inloggen met je elektronische identiteitskaart. Daarna word je door de verschillende stappen van de aanvraag geloodst zoals het toevoegen van plannen, aanduiden van de locatie, invullen van de gegevens van de aanvraag, enz.

Bovendien vind je bij elke stap instructiefilmpjes terug.

Deze nieuwe digitale werkwijze is voordelig voor jou als aanvrager, voor de gemeente en voor het milieu. Zo is het digitale aanvraagdossier automatisch beschikbaar voor de gemeente en kan jij als aanvrager de status van de dossier steeds raadplegen via de website (www.omgevingsloket.be).

Wanneer er een extern advies aangevraagd moet worden, kan deze adviesverlener het dossier ook raadplegen via het omgevingsloket.

De communicatie vanuit de gemeente met de aanvrager zal ook via dit omgevingsloket te gebeuren.

Er komt dus geen papier meer bij te pas.

Een digitale aanvraag werkt dus sneller, eenvoudiger en transparanter dan bij een traditionele papieren aanvraag.

Hoe werkt het?

Je surft naar www.omgevingsloket.be, het digitaal platform van de Vlaamse overheid, met je elektronische identiteitskaart. Een helpdesk beantwoordt eventuele vragen.

In dit  filmpje wordt stap voor stap uitgelegd hoe je digitaal je bouwaanvraag indient.

Contact Informatie